Koło zainteresowań i działania innowacyjne

Innowacja w grupie Knefliki 

Innowacja ,,Kneflikowe Rajzy po Tradycyji" Głownym zamierzeniem jest uczenie akceptacji
i tolerancji porzez działania edukacyjne oparte na poznawaniu wielokulturowym dziedzictwie reagionalnym Polski. Poprzez wspólną zabawę i naukę dzieci mają okazje do poznania tradycji oraz wybranych regionów naszego kraju. Podczas zajęć dzieci poznają tradycyjne oraz bogactwo folkoru, regionalnych strojów ludowych oraz zwyczajów.

Inicjatywa pedagogiczna "Czas na Las" - Magdalena Kulig

"Czas na Las" to nowoczesna inicjatywa pedagogiczna, która ma na celu zapoznanie dzieci z bogactwem i różnorodnością przyrody poprzez bezpośrednie doświadczenia w naturalnym środowisku. Umożliwia obcowanie z naturą w sposób, który wspiera rozwój emocjonalny, społeczny i poznawczy dzieci.

Edukacja przyrodnicza, taka jak "Czas na Las", odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu postaw proekologicznych i odpowiedzialności za środowisko naturalne. Dzięki niej dzieci rozwijają szacunek do przyrody oraz zrozumienie konieczności jej ochrony.


Inicjatywa "Czas na Las" to doskonały przykład, jak nowoczesna edukacja może integrować naukę z naturą, oferując dzieciom nie tylko wiedzę, ale i unikalne doświadczenia, które wspierają ich wszechstronny rozwój. Dzięki takim programom przyszłe pokolenia będą bardziej świadome i zaangażowane w ochronę naszego środowiska.

Kółko plastyczne w grupie Zicherki

Kółko plastyczne to wspaniała inicjatywa, która pozwala dzieciom rozwijać swoje zdolności artystyczne oraz kreatywność. Dzięki różnorodnym zajęciom i technikom, maluchy mogą odkrywać świat sztuki w bezpiecznym i przyjaznym środowisku.

„Mały artysta” - Kółko plastyczne z elementami terapii ręki - Aleksandra Kuniec

Twórczość plastyczna jest jedną z ważniejszych form działalności dziecka w wieku przedszkolnym. Dzięki plastyce dziecko nie tylko pobudza i wyraża swoje myśli i emocje ale również zaspakaja potrzebę ekspresji. Jednym z wielu zadań przedszkola jest stymulowanie rozwoju takich zdolności dzieci, dzięki którym kształtują one swoją osobowość, zwiększając tym samym szansę powodzenia w szkole i w życiu. Przedszkole ma stworzyć dzieciom warunki, w których znajdą odwagę, aby podjąć wyzwania i wykorzystać własne możliwości oraz zdolności, uczyć wiary we własne siły jak również starać się usuwać zahamowania, poczucie niepewności. Wydaje się oczywiste, że jednym z lepszych a być może najlepszym sposobem wspomagającym wszechstronny rozwój dziecka a przy tym harmonijny rozwój osobowości są zajęcia plastyczne.
Twórczość dziecięca jest także czynnością odruchową, instynktowną i podświadomą. Małe dziecko przeżywa podczas tworzenia radość, zadowolenie, które pobudzają go do dalszej zabawy zarówno formą jak i barwą a widoczne efekty własnej działalności motywują dzieci do dalszych poszukiwań własnej drogi artystycznej. Wychodząc temu naprzeciw należy zaproponować dziecku różnorodne formy ekspresji, tak by dać mu możliwość odkrywania, eksperymentowania a poprzez to czerpanie radości z obcowania ze sztuką w największym tego słowa znaczeniu ale i ze światem barw, kolorów, faktur, przedmiotów, przyrody nieożywionej i ożywionej.
Realizacja programu kółka plastycznego z elementami terapii ręki „Mały Artysta” z pewnością przyczyni się do ogólnego rozwoju dziecka, umożliwi mu aktywne poznawanie świata zgodnie z jego potrzebami, zainteresowaniami i dążeniami.

 

 

Inicjatywa „Bajtle warzom, Bajtle godajom, Bajtle zwiedzajom”

– adresowana jest do przedszkolaków z grupy „Bajtle”, uczęszczających do Przedszkola z Oddziałami Integracyjnymi nr 39 w Rybniku.
Chcemy poprzez różne działania zapoznać dzieci trzy- i czteroletnie z kulturą Śląska, jej zwyczajami, tradycjami, legendami, przyrodą oraz zabytkami. Wszystko po to, by rozbudzić w tych dzieciach więź emocjonalną z miejscem, w którym się urodziły i w którym mieszkają.
Podczas rożnych zajęć i aktywności, proponowanym w ramach tejże innowacji, dzieci będą poznawać tradycje oraz bogactwo tkwiące w śląskim folklorze, sztuce, obrzędowości i muzyce.

Inicjatywa pedagogiczna – Anna Szybiak

Inicjatywa pedagogiczna „Dziambelki z Wróbelkiem Elemelkiem poznają pory roku” została napisana w oparciu o książkę Hanny Łachockiej pt. „O wróbelku Elemelku”.   Innowacja jest prowadzona w grupie „Dziambelki”. Główny cel innowacji to zapoznanie dzieci ze zmieniającymi się porami roku i ich cechami charakterystycznymi poprzez warsztaty czytelnicze. 

 

 

 

 

1

Inicjatywa pedagogiczna – Aleksandra Toton

 

Inicjatywa pedagogiczna pt.” "W zdrowym ciele zdrowy ZUCH" - celem tej inicjatywy jest połączenie zajęć ruchowych, rozwijających sprawność fizyczną dzieci, z zajęciami z zakresu gimnastyki korekcyjnej, ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne oraz integracji bilateralnej. Zajęcia prowadzone są we wszystkich grupach raz w tygodniu.

 

 

Inicjatywa pedagogiczna – Małgorzata Buchta

 

Inicjatywa pedagogiczna pt.” "W zaczarowanej krainie Pana Języczka - zabawy logopedyczne
wspomagające rozwój mowy dzieci 6-letnich”, prowadzona jest w grupie „Zicherki”. Głównym założeniem inicjatywy jest to, aby dzieci przez systematyczny udział w ćwiczeniach korygowały istniejące zaburzenia, wspierały terapię logopedyczną oraz doskonaliły poprawną wymowę. Poprzez ćwiczenia usprawniające i korygujące funkcje oddechowe, połykania, motoryczne i percepcyjne, dziecko może osiągnąć możliwość pełnego i prawidłowego rozwoju. Inicjatywa ma na celu również rozwijanie pamięci, spostrzegawczości i szybkiej reakcji na sygnały.
Poprzez zajęcia prowadzone w grupie dziecko: - Usprawni motorykę narządów artykulacyjnych, - Wzbogaci słownictwo, - Zdobędzie nowe doświadczenia werbalne, - Utrwali prawidłową wymowę głosek, - Sprawnie komunikuje się z otoczeniem i nie przejawia logofobii (lęku przed mówieniem), - Wyrówna szanse edukacyjne,

 

 

Miasto Rybnik Szkoła Przyjazna Rodzinie Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach