Innowacja ,,Kneflikowe Rajzy po Tradycyji" Głownym zamierzeniem jest uczenie akceptacji
i tolerancji porzez działania edukacyjne oparte na poznawaniu wielokulturowym dziedzictwie reagionalnym Polski. Poprzez wspólną zabawę i naukę dzieci mają okazje do poznania tradycji oraz wybranych regionów naszego kraju. Podczas zajęć dzieci poznają tradycyjne oraz bogactwo folkoru, regionalnych strojów ludowych oraz zwyczajów.
"Czas na Las" to nowoczesna inicjatywa pedagogiczna, która ma na celu zapoznanie dzieci z bogactwem i różnorodnością przyrody poprzez bezpośrednie doświadczenia w naturalnym środowisku. Umożliwia obcowanie z naturą w sposób, który wspiera rozwój emocjonalny, społeczny i poznawczy dzieci.
Edukacja przyrodnicza, taka jak "Czas na Las", odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu postaw proekologicznych i odpowiedzialności za środowisko naturalne. Dzięki niej dzieci rozwijają szacunek do przyrody oraz zrozumienie konieczności jej ochrony.
Inicjatywa "Czas na Las" to doskonały przykład, jak nowoczesna edukacja może integrować naukę z naturą, oferując dzieciom nie tylko wiedzę, ale i unikalne doświadczenia, które wspierają ich wszechstronny rozwój. Dzięki takim programom przyszłe pokolenia będą bardziej świadome i zaangażowane w ochronę naszego środowiska.
Kółko plastyczne to wspaniała inicjatywa, która pozwala dzieciom rozwijać swoje zdolności artystyczne oraz kreatywność. Dzięki różnorodnym zajęciom i technikom, maluchy mogą odkrywać świat sztuki w bezpiecznym i przyjaznym środowisku.
Twórczość plastyczna jest jedną z ważniejszych form działalności dziecka w wieku przedszkolnym. Dzięki plastyce dziecko nie tylko pobudza i wyraża swoje myśli i emocje ale również zaspakaja potrzebę ekspresji. Jednym z wielu zadań przedszkola jest stymulowanie rozwoju takich zdolności dzieci, dzięki którym kształtują one swoją osobowość, zwiększając tym samym szansę powodzenia w szkole i w życiu. Przedszkole ma stworzyć dzieciom warunki, w których znajdą odwagę, aby podjąć wyzwania i wykorzystać własne możliwości oraz zdolności, uczyć wiary we własne siły jak również starać się usuwać zahamowania, poczucie niepewności. Wydaje się oczywiste, że jednym z lepszych a być może najlepszym sposobem wspomagającym wszechstronny rozwój dziecka a przy tym harmonijny rozwój osobowości są zajęcia plastyczne.
Twórczość dziecięca jest także czynnością odruchową, instynktowną i podświadomą. Małe dziecko przeżywa podczas tworzenia radość, zadowolenie, które pobudzają go do dalszej zabawy zarówno formą jak i barwą a widoczne efekty własnej działalności motywują dzieci do dalszych poszukiwań własnej drogi artystycznej. Wychodząc temu naprzeciw należy zaproponować dziecku różnorodne formy ekspresji, tak by dać mu możliwość odkrywania, eksperymentowania a poprzez to czerpanie radości z obcowania ze sztuką w największym tego słowa znaczeniu ale i ze światem barw, kolorów, faktur, przedmiotów, przyrody nieożywionej i ożywionej.
Realizacja programu kółka plastycznego z elementami terapii ręki „Mały Artysta” z pewnością przyczyni się do ogólnego rozwoju dziecka, umożliwi mu aktywne poznawanie świata zgodnie z jego potrzebami, zainteresowaniami i dążeniami.
– adresowana jest do przedszkolaków z grupy „Bajtle”, uczęszczających do Przedszkola z Oddziałami Integracyjnymi nr 39 w Rybniku.
Chcemy poprzez różne działania zapoznać dzieci trzy- i czteroletnie z kulturą Śląska, jej zwyczajami, tradycjami, legendami, przyrodą oraz zabytkami. Wszystko po to, by rozbudzić w tych dzieciach więź emocjonalną z miejscem, w którym się urodziły i w którym mieszkają.
Podczas rożnych zajęć i aktywności, proponowanym w ramach tejże innowacji, dzieci będą poznawać tradycje oraz bogactwo tkwiące w śląskim folklorze, sztuce, obrzędowości i muzyce.
Inicjatywa pedagogiczna „Dziambelki z Wróbelkiem Elemelkiem poznają pory roku” została napisana w oparciu o książkę Hanny Łachockiej pt. „O wróbelku Elemelku”. Innowacja jest prowadzona w grupie „Dziambelki”. Główny cel innowacji to zapoznanie dzieci ze zmieniającymi się porami roku i ich cechami charakterystycznymi poprzez warsztaty czytelnicze.
Inicjatywa pedagogiczna pt.” "W zdrowym ciele zdrowy ZUCH" - celem tej inicjatywy jest połączenie zajęć ruchowych, rozwijających sprawność fizyczną dzieci, z zajęciami z zakresu gimnastyki korekcyjnej, ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne oraz integracji bilateralnej. Zajęcia prowadzone są we wszystkich grupach raz w tygodniu.
Inicjatywa pedagogiczna pt.” "W zaczarowanej krainie Pana Języczka - zabawy logopedyczne
wspomagające rozwój mowy dzieci 6-letnich”, prowadzona jest w grupie „Zicherki”. Głównym założeniem inicjatywy jest to, aby dzieci przez systematyczny udział w ćwiczeniach korygowały istniejące zaburzenia, wspierały terapię logopedyczną oraz doskonaliły poprawną wymowę. Poprzez ćwiczenia usprawniające i korygujące funkcje oddechowe, połykania, motoryczne i percepcyjne, dziecko może osiągnąć możliwość pełnego i prawidłowego rozwoju. Inicjatywa ma na celu również rozwijanie pamięci, spostrzegawczości i szybkiej reakcji na sygnały.
Poprzez zajęcia prowadzone w grupie dziecko: - Usprawni motorykę narządów artykulacyjnych, - Wzbogaci słownictwo, - Zdobędzie nowe doświadczenia werbalne, - Utrwali prawidłową wymowę głosek, - Sprawnie komunikuje się z otoczeniem i nie przejawia logofobii (lęku przed mówieniem), - Wyrówna szanse edukacyjne,